credit foto: Stefanie Spoelder
We zijn zo blij dat onze nieuwe online vegetarische kookcursus klaar
staat: Veggie chef online- Basics. Er was zoveel vraag van mensen die zich graag willen verdiepen in vegetarisch koken, maar niet beroepsmatig
aan de slag willen. Rustig thuis aan de slag in je eigen tempo en toch de meest mooie gerechten klaarmaken. Voor hen is deze cursus. Deze veggie chef online cursus zit bomvol culinaire productkennis, technieken en originele recepten zodat je technisch leert proeven. Zo weet je precies wat je kookt en wat er tijdens de bereiding van vegetarische gerechten gebeurd.
We geven alvast 1 van de recepten weg!
Geïnteresseerd? kijk voor demo:

Optionele recepten – Salade van bloemkoolcous en quinoa met gemarineerde feta en gegrild fruit

Dit gerecht kan je in verschillende seizoenen bereiden. De abrikozen gebruik je in hoogzomer als ze op hun rijpst zijn. In het najaar kan je druiven nemen en in de winter roze grapefruit. Proef bij de laatste hoe zuur ze zijn en ook hoe zuur jouw feta is. Zijn ze allebei aan de zure kant, dan kan je wat zoetstof zoals agave over de grapefruit sprenkelen voor het roosteren.

Bereidingswijze

1. Kook de quinoa gaar volgens de gebruiksaanwijzing met wat zout. Laat 10 minuten nawellen. Meng intussen de sinaasappelsap met de olijfolie en de peterselie en koriander. Proef de feta en bepaal of je zout in de marinade nodig hebt. Voeg wat peper toe. Meng de feta door de marinade en laat 1 uur marineren.
2. Doe de roosjes van de bloemkool in een keukenmachine en pulse, dus niet tot mousse draaien, totdat je soort couskorrel hebt. Proef het blad en de stengel van de bloemkool. Zijn ze fris en zoet? Schil dan de steel  en snij samen met het blad fijn. Zijn ze vitterig en vezelig, gooi het dan weg. Neem een koekenpan en zet de ui en het komijnzaad aan, samen met de stengel en blad van de bloemkool, wanneer je die gebruikt. Voeg de bloemkoolcous toe en roerbak op middelhoog vuur. De bloemkool moet gaar worden, maar niet bruin. Zodra de quinoa klaar is voeg je die bij de bloemkool in de pan. Is de quinoa te nat en niet drooggekookt, giet het dan eerst af.
3. Doe intussen de zongedroogde tomaten samen met de munt, olijfolie en de paprikapoeder in de keukenmachine en draai tot iets grove saus.4.  Verwarm de oven voor op 170 graden. Als de abrikozen (of druiven of roze grapefruit) nog niet helemaal rijp zijn of iets slechtere kwaliteit of omdat het gewoon lekker is, kan je de abrikozen licht roosteren in de oven. De suikers gaan dan karamelliseren en de abrikoos wordt zoeter en zachter. Doe de abrikozen partjes in een ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie en bak 5 minuten in de oven. 
5. Schik de lauwwarme bloemkool quinoa op een schaal of twee borden. verdeel de feta erover en druppel de marinade van de feta over de bloemkool quinoa. Leg de warme abrikoos erop en serveer met de tomatendressing ernaast.

75 gram quinoa, 1 Sap van ½ sinaasappel, 1 3 el olijfolie, 1 zout/peper, 1 3 takjes takjes peterselie afgehaald en gehakt, 1 3 takjes koriander takjes blaadjes afgehaald en gehakt, 1 75 gram feta in blokjes, 1
125 gram bloemkool roosjes, 2 1 rode ui in halve ringen klein, 2 1 tl komijnzaad, 2 2 knoflooktenen geperst, 2
50 gram zongedroogde tomaat, 3 10 gram verse munt afgehaald en gehakt, 3 Pinch hete paprikapoeder, 3 100 ml olijfolie, 3
3 stuks abrikozen in kwartjes of 12 druiven of 1 roze grapefruit in partjes, 4 ½ el olijfolie, 4

Voor wie de introductie avond heeft gemist. We hebben het geheel opgenomen. Hier krijg je alle ins en outs. Je moet er even de tijd voor nemen. Een kopje of liever pot thee erbij, kat op schoot. Maar dan weet je ook alles over onze opleiding, worden de meeste vragen van geïnteresseerden beantwoord en heb je flink wat foto’s gezien van de studenten in actie.
Heb je hierna nog vragen, bel of mail

Good food, we delen het graag met je. Eten dat goed voor je is, voor je lijf, je hart én je hoofd. Eten dat klopt. Smaken, ingrediënten, samenstellingen. Zodat je écht goed hebt gegeten en dat het ook nog eens waanzinnig lekker was.

Ontbijt,
de belangrijkste maaltijd van de dag of niet? In onze westerse maatschappij is het ontbijt eigenlijk een vergeten maaltijd geworden. In dit receptenboekje vertellen we over de voordelen van ontbijten , over welk ontbijt dan en vooral veel inspiratie en recepten om te proberen.

Continue reading “Cadeautje voor goede start 2018 voor jullie!” »

Voor wie de introductie avond heeft gemist. We hebben het geheel opgenomen. Hier krijg je alle ins en outs. Je moet er even de tijd voor nemen. Een kopje of liever pot thee erbij, kat op schoot. Maar dan weet je ook alles over onze opleiding, worden de meeste vragen van geïnteresseerden beantwoord en heb je flink wat foto’s gezien van de studenten in actie.
Heb je hierna nog vragen, bel of mail

Voor wie de introductie avond heeft gemist. We hebben het geheel opgenomen. Hier krijg je alle ins en outs. Je moet er even de tijd voor nemen. Een kopje of liever pot thee erbij, kat op schoot. Maar dan weet je ook alles over onze opleiding, worden de meeste vragen van geïnteresseerden beantwoord en heb je flink wat foto’s gezien van de studenten in actie.

Heb je hierna nog vragen, bel of mail!

Mindmapping; appeltje taartje !!!!

 

Tijdens de opleiding kennen we de Appeltaart challenge!! Vanaf het start van de opleiding geven we onze studenten de opdracht om binnen het jaar van de opleiding een eigen appeltaart recept te ontwikkelen en te maken. Sinds de start van de opleiding (2013) hebben we nog niet dezelfde appeltaart gezien.Het doel van deze challenge is simpel: leer hoe je vanaf nul een eigen recept ontwikkeld, uitbouwt en uitvoert. Hierbij geven we de studenten een tool: “Mind mapping”.

Mind mapping is een creatieve manier van het maken van aantekeningen die je ideeën letterlijk op papier zet. Het is een super effectieve manier om je gedachtengang te spiegelen en door middel van grafische hulpmiddelen uit je hoofd te krijgen en op papier te zetten. Continue reading “Mindmapping: appeltje taartje!!” »

Voor sommigen is de geur van zuurkool geen aangename aankondiging van een smakelijke maaltijd. Voor anderen doet de gedachte bij het eten van het eerste hapje zuurkool van het seizoen uit het vat spontaan de speekselklieren op hol slaan. Zuurkool is, naast yoghurt, een van de bekendste gefermenteerde producten in Nederland. Maar zo zijn er ook producten die we (soms) dagelijks eten, maar niet beseffen dat er ook een fermentatieproces aan vooraf is gegaan. Te denken valt aan kaas, olijven, koffie, chocola, maar ook bier en wijn.

Wat is fermenteren?

Fermenteren is een proces waarbij de van naturen aanwezige suikers in een voedingsmiddel door melkzuurbacteriën worden omgezet in melkzuren. Maar ook het vergisten van suikers in koolzuren of alcohol is een fermentatieproces. Dit geeft gefermenteerde eten de typische kenmerkend zure smaak.

Het fermenteren van voedsel wordt al eeuwenlang toegepast. Het zorgt ervoor dat voedsel langer houdbaar blijft en lichter verteerbaar wordt. Melkzuren dragen er aan bij dat de goede bacteriën in je darmen kunnen floreren en juist de schadelijke bacteriën niet.

Continue reading “Fermenteren verrot lekker?” »

Voor wie de introductie avond heeft gemist. We hebben het geheel opgenomen. Hier krijg je alle ins en outs. Je moet er even de tijd voor nemen. Een kopje of liever pot thee erbij, kat op schoot. Maar dan weet je ook alles over onze opleiding, worden de meeste vragen van geïnteresseerden beantwoord en heb je flink wat foto’s gezien van de studenten in actie.

<iframe src=”https://www.facebook.com/plugins/video.php?href=https%3A%2F%2Fwww.facebook.com%2FVIPHealthandNutrition%2Fvideos%2F907114346085788%2F&show_text=1&width=560″ width=”560″ height=”439″ style=”border:none;overflow:hidden” scrolling=”no” frameborder=”0″ allowTransparency=”true”></iframe>

 

Heb je hierna nog vragen, bel of mail!

22 Sep
kiemen03KEKKE KIEMEN

Taugé en alfalfa zijn de bekendste soorten kiemgroentes en al jaren verkrijgbaar. Ze hebben allebei een beetje een retro jaren 90 uitstraling. Taugé ging in de roerbakschotel en alfalfa was een dot lichtgroene friemeltjes die op de boterham met kaas of op de salade ging.

Ons werd verteld dat het goed voor ons was, maar vaak niet waarom. Inmiddels zijn de gezondheidsaspecten steeds breder bekend en is de keuze aan kiemgroenten ook uitgebreid. Continue reading “kekke kiemen” »