credit foto: Stefanie Spoelder
We zijn zo blij dat onze nieuwe online vegetarische kookcursus klaar
staat: Veggie chef online- Basics. Er was zoveel vraag van mensen die zich graag willen verdiepen in vegetarisch koken, maar niet beroepsmatig
aan de slag willen. Rustig thuis aan de slag in je eigen tempo en toch de meest mooie gerechten klaarmaken. Voor hen is deze cursus. Deze veggie chef online cursus zit bomvol culinaire productkennis, technieken en originele recepten zodat je technisch leert proeven. Zo weet je precies wat je kookt en wat er tijdens de bereiding van vegetarische gerechten gebeurd.
We geven alvast 1 van de recepten weg!
Geïnteresseerd? kijk voor demo:

Optionele recepten – Salade van bloemkoolcous en quinoa met gemarineerde feta en gegrild fruit

Dit gerecht kan je in verschillende seizoenen bereiden. De abrikozen gebruik je in hoogzomer als ze op hun rijpst zijn. In het najaar kan je druiven nemen en in de winter roze grapefruit. Proef bij de laatste hoe zuur ze zijn en ook hoe zuur jouw feta is. Zijn ze allebei aan de zure kant, dan kan je wat zoetstof zoals agave over de grapefruit sprenkelen voor het roosteren.

Bereidingswijze

1. Kook de quinoa gaar volgens de gebruiksaanwijzing met wat zout. Laat 10 minuten nawellen. Meng intussen de sinaasappelsap met de olijfolie en de peterselie en koriander. Proef de feta en bepaal of je zout in de marinade nodig hebt. Voeg wat peper toe. Meng de feta door de marinade en laat 1 uur marineren.
2. Doe de roosjes van de bloemkool in een keukenmachine en pulse, dus niet tot mousse draaien, totdat je soort couskorrel hebt. Proef het blad en de stengel van de bloemkool. Zijn ze fris en zoet? Schil dan de steel  en snij samen met het blad fijn. Zijn ze vitterig en vezelig, gooi het dan weg. Neem een koekenpan en zet de ui en het komijnzaad aan, samen met de stengel en blad van de bloemkool, wanneer je die gebruikt. Voeg de bloemkoolcous toe en roerbak op middelhoog vuur. De bloemkool moet gaar worden, maar niet bruin. Zodra de quinoa klaar is voeg je die bij de bloemkool in de pan. Is de quinoa te nat en niet drooggekookt, giet het dan eerst af.
3. Doe intussen de zongedroogde tomaten samen met de munt, olijfolie en de paprikapoeder in de keukenmachine en draai tot iets grove saus.4.  Verwarm de oven voor op 170 graden. Als de abrikozen (of druiven of roze grapefruit) nog niet helemaal rijp zijn of iets slechtere kwaliteit of omdat het gewoon lekker is, kan je de abrikozen licht roosteren in de oven. De suikers gaan dan karamelliseren en de abrikoos wordt zoeter en zachter. Doe de abrikozen partjes in een ovenschaal, besprenkel met wat olijfolie en bak 5 minuten in de oven. 
5. Schik de lauwwarme bloemkool quinoa op een schaal of twee borden. verdeel de feta erover en druppel de marinade van de feta over de bloemkool quinoa. Leg de warme abrikoos erop en serveer met de tomatendressing ernaast.

75 gram quinoa, 1 Sap van ½ sinaasappel, 1 3 el olijfolie, 1 zout/peper, 1 3 takjes takjes peterselie afgehaald en gehakt, 1 3 takjes koriander takjes blaadjes afgehaald en gehakt, 1 75 gram feta in blokjes, 1
125 gram bloemkool roosjes, 2 1 rode ui in halve ringen klein, 2 1 tl komijnzaad, 2 2 knoflooktenen geperst, 2
50 gram zongedroogde tomaat, 3 10 gram verse munt afgehaald en gehakt, 3 Pinch hete paprikapoeder, 3 100 ml olijfolie, 3
3 stuks abrikozen in kwartjes of 12 druiven of 1 roze grapefruit in partjes, 4 ½ el olijfolie, 4