Gezonde voeding: wat moet ik geloven ?

boeken

Iedereen weet wel dat gezond eten belangrijk is. Maar er wordt zoveel over gepraat en geschreven dat veel mensen niet meer weten wat ze nou wel en niet moeten geloven.

Gezonde voeding kan bijdragen aan het goed functioneren van je lichaam waardoor je helder van geest bent, je goed voelt en fit bent/blijft. Welke voeding je dagelijks nodig hebt, valt niet direct af te lezen uit een calorieënlijst, voedingswaardetabel, het nieuwste healthfood kookboek of flitsende gezondheidswebsites. Je lichaam heeft zijn eigen persoonlijke wensen. Om uit al het aanbod te bepalen wat uiteindelijk voor jou gezond is, is moeilijk omdat er zoveel meningen van verschillende deskundigen gepubliceerd worden.

 

 

 

 

notitieblokken

Waarschijnlijk herken je de verschillende voorbeelden wel: glutenvrij, suikervrij, zuivelvrij, paleo, superfoods, het zijn allemaal trends die de laatste jaren voorbij zijn gekomen. En iedere ‘deskundige’ heeft zijn eigen ‘wetenschappelijke’ bewijs dat zijn of haar theorie toch echt het beste is. Maar hoe weet je nu wat de waarheid is en welke theorie je moet geloven?

Helaas hier is geen eenduidig antwoord op te geven omdat we allemaal uniek zijn. Dat betekent dat ieder lichaam zijn eigen waarheid en theorie kent. De uitdaging is op zoek te gaan naar wat ons lichaam vraagt en nodig heeft en op basis van die behoefte onze eigen ‘gezonde’ voeding samen te stellen.

En dat is nou net waar onze westerse maatschappij geen tijd voor heeft. We zijn allemaal druk en willen het liefste een kant en klaar antwoord voor onze eigen situatie. We hebben toch helemaal geen tijd om naar ons lichaam te luisteren ? En dus zijn we heel erg gevoelig voor de diverse theorieën die ons om de oren vliegen, in iedere theorie zit wel een punt waar je jezelf in terug kunt vinden.

Als je dus echt wilt weten wat je van al die theorieën moet geloven, zal je de moeite moeten nemen om je eigen lichaam te leren kennen. Op die manier kan je signalen van je lichaam vertalen in jouw behoefte en kies je automatisch voor gebalanceerde voeding, afgestemd op jou persoonlijke criteria en omstandigheden.

Hoe doe je dat ?

  • Allereerst begin je met het bijhouden van een eetdagboek. Daarin schrijf je op wat je gedurende de dag eet en drinkt, op welk tijdstip je dat doet en de hoeveelheden. Daarnaast noteer je ook je lichamelijke activiteiten van die dag (bijv. sporten, huishouden, lichamelijk werk) en of je klachten hebt gehad ( moe, slechte concentratie, last van je darmen, slecht geslapen).
  • Na twee weken kan je al een leuke analyse van jezelf maken en kijken naar patronen die terugkomen. Op die manier kan je misschien ook verbanden ontdekken tussen je eten en je klachten. Als je het moeilijk vind om zelf een analyse te maken en je hebt wat zwaardere klachten dan kan een eetdagboek ook heel handig zijn voor je huisarts, diëtiste of coach.
  • Dan kan je gaan experimenteren met je voeding om zo te ontdekken hoe je lichaam op veranderingen reageert. Begin bijvoorbeeld in de eerste week met het schrappen van zuivel. Doe dan hetzelfde in de tweede week met gluten en de derde week met suikers. Beschrijf niet alleen wat je eet maar ook hoe je je voelt, zowel fysiek als mentaal.
  • Na de vorige analyse kan je al aardig inschatten wat je lichaam wel of niet fijn vindt. Vervolgens begin je stap voor stap met langdurige veranderingen in je eetpatroon. Gooi niet meteen alles in je menu om, want dat houdt helemaal niemand vol. Begin gewoon met kleine veranderingen bij je ontbijt of tussendoortjes en pas dan iedere week weer wat anders aan. Voordeel hiervan is dat de veranderingen in je eetpatroon een gewoonte gaan worden en zodra dat gaat gebeuren hoef je er ook niet meer bij na te denken en wordt het letten op gezond eten steeds makkelijker. Je merkt vanzelf wat beter voelt.
  • Wanneer je nog een stapje verder wilt gaan, kan je jezelf trainen om naar je lichaam te luisteren. Want dat is iets wat we eigenlijk een beetje aan het verleren zijn. We vullen onszelf in plaats van dat we onszelf voeden. Dus alleen eten als je trek krijgt en als je vol zit stoppen met eten in plaats van nog net dat laatste plakje cake te pakken. Als je dit een tijdje bewust doet dan begin je ook steeds meer te voelen wat je lichaam op dat moment nodig heeft. Na het sporten neem je iets meer eiwitten, heb je na het eten trek in chocolade dan vraagt je lichaam om magnesium (en dus om noten, zaden of fruit) en heb je trek in brood dan vraagt je lichaam om voeding met veel eiwitten (zoals noten en bonen).

groente fruit

 

 

 

 

 

 

Let erop dat het niet alleen gaat om wat je eet maar vooral hoe je je eten verteert. Je kunt hartstikke gezond eten maar wanneer je spijsvertering niet goed functioneert, zal gezonde voeding niet het gewenste resultaat opleveren. Een zwakke spijsvertering zorgt voor een slechte vertering van je eten waardoor je ook lichamelijke klachten kunt krijgen.

Verteren betekent het geschikt maken van je voeding voor opname in je lichaam. De spijsvertering vindt plaats in het maagdarmkanaal. Het maagdarmkanaal is de plaats waar het voedsel eerst verteerd moet worden om vervolgens opgenomen te kunnen worden. Goed kauwen en voldoende water drinken helpt de spijsvertering. Probeer gedurende de dag niet teveel te eten en beweeg regelmatig. Tot slot helpt vezelrijke voeding ook om spijsverteringsklachten te voorkomen. Denk hierbij aan fruit, groenten, granen en peulvruchten.

Zo kom je op het punt dat je eigenlijk je eigen wetenschap hebt ontwikkeld en al die theorieën niet meer leidend zijn voor je. Je kunt ze wel gebruiken als achtergrondinformatie of kennisverbreding maar ze zijn vooral ter ondersteuning omdat je zelf kan aanvoelen waar je lichaam om vraagt.

Het belangrijkste, in de enorme stroom van informatie die we over ons heen krijgen, is dat je vooral vragen blijft stellen. Neem informatie niet klakkeloos over en praat niet zomaar een theorie na. Gebruik de informatie waar je je in kunt vinden en test vooral zelf wat het beste voor jou werkt, want jij bent uniek.